יום שבת, 23 ביולי 2016

מעלים הילוך

הילוכים , גלגלי שיניים ומה שבינהם.



אם מישהו יפתח קטלוג של יצרן מערכות הילוכים ויקרא את השמות הוא יהיה בטוח שהוא בסרט מלחמת הכוכבים או אולי בעצם במסע בין כוכבים?

Acera , Record , Apex , xx ועוד כותרות גדולות שתחתן מסתתרים רכיבים קטנים.

בפרק הזה אעסוק במערכות הילוכים לאופני כביש.


למה כביש?  

 פשוט כי זה התחום שבו אני חזק יותר.

מבטיח שבעתיד יהיה מאמר גם על מערכות שטח. 

אז נתחיל בקצת היסטוריה.


לפני לא כל כך הרבה שנים
20 לערך מערכות ההילוכים היו די פשוטות.


שתי ידיות חיכוך שהוברגו למוט השלדה האלכסוני,

5 או 6 ואם התמזל מזלך אז 7 גלגלי שיניים בגלגל האחורי, 
2 גלגלי שיניים גדולי מימדים מלפנים
ומשהו שהוא יציר כלאיים מוזר שנקרא מעביר הילוכים אחורי.

המחליףהזה הוליך שרשרת שאפשר היה לקשור עימה זוג אופניים לעמוד בלי שאף אחד יוכל לחתוך אותה בשום כלי שהוא,
טוב בסדר קצת הגזמתי.

השנים חלפו , 

היצרנים שיפרו טכנולוגיות.

ידיות ההילוכים הוטמעו אל תוך ידיות הבלם 

בתצורה המכונה Sti.
לתצורה הזו קונפיגורציות שונות וכל יצרן בחר את הקונספציה הנכונה עבורו.

במקביל לתצורת Sti כמות ההילוכים עלתה 
והשנים חלפו וגם רסיסי טכנולוגיה אלקטרונית חדרו לעולם המכאני שלנו.

נכון לשנת 2016 הסטנדרט הוא מערכות של 2X11
2 גלגלי שיניים מלפנים ו-11 מאחור.


יש מגוון יחסי העברה - אבל זה להמשך, כי זה כבר באמת מצריך מאמר משלו.

ומה בכל זאת יש כיום?


3 יצרנים עיקריים המיצרים מערכות הילוכים

Shimano 


יצרן החכות מיפן המייצר מערכות הילוכים מעולות מזה שנים רבות.

Campagnolo 


מסורת איטלקית רבת שנים.
יצרן שלמרות היותו קטן יחסית ואפילו משפחתי מייצר טכנולוגיה המובילה את השוק במשך שנים רבות.

Sram 


זהו השחקן החדש בשוק.
חדש יחסית כמובן.
יצרן מארה"ב ששם לעצמו מטרה לשנות תפיסות ישנות ולהוסיף אופציות וכיווני חשיבה חדשים ומעניינים
הדבר נכון הן לרכיבת כביש והן לרכיבת שטח.

כדי להקל על ההשוואה אציג את המערכות לפי הרמות בסדר יורד,
חשוב לי לציין שאני אעסוק רק במערכות של 2016 ולא של שנים קודמות.

הסיבה היא שבעוד שנה דברים ישתנו ובעוד שנתיים אף יותר.

בראש הרשימה נמצאות המערכות האלקטרוניות

לכל אחד משלושת היצרנים יש מערכות כאלו

לשימנו וקמפניילו יש יותר מדגם אחד,
בעוד Sram יצאו רק השנה עם מערכת והיא שונה מאד מן המערכות של שני היצרנים האחרים.


השוני העיקרי הוא בכך שלמערכת של Sram אין כבלים שעוברים בשילדה כלל , מדובר על מערכת אלחוטית כאשר לכל רכיב יש סוללה עצמאית.


המערכת של Sram עונה לשם Red ETap
המערכת היא מערכת 2X11 ומציעה מגוון ואריצאיות של יחסי העברה.

לשימנו מערכות אלקטרוניות ב 2 רמות

הגבוהה והיא גם התחרותית היא מערכת ה Shimano DuraAce Di2

תחתיה נמצאת מערכת ה Ultegra Di2
שתי המערכות הן מערכות 2X11 ומציעות מגוון יחסי העברה לאופי רכיבה שונה.

ל Campganolo  יש כיום כבר 3 רמות של מערכות אלקטרוניות


הגבוהה מהן היא Super-Recrod Eps
תחתיה נמצאת מערכת ה  Record Eps
ובסוף הרשימה נמצאת מערכת Chorus Eps

שלוש המערכות נוצרו לתצורת 2X11
וגם כאן יש מבחר לא קטן של יחסי העברה אופציונליים.

מילה אחרונה לגבי העידן האלקטרוני
יש עוד כמה יצרנים שהחלו בפיתוח מערכות שכאלו לדוגמא


Rotor ו Fsa 

שתי יצרניות איטלקיות המוכרות היטב מתחום האביזרים המשלימים.
הן הציגו גרסאות אב טיפוס של מערכות אלקטרוניות וסביר להניח כי בעוד שנה או שנתיים נראה מגוון גדול יותר של מערכות ויצרנים בתחום.

בהחלט מעניין יהיה לראות כיצד הנושא ישפיע גם על התקדמות הטכנולוגיה ויותר מכך על מחירי המערכות.

אחרי שסיימנו עם האלקטרוניקה נחזור לקצת רומנטיקה מכאנית.


אני מודה שזו נקודה רגישה אצלי.


אני אוהב את תחושת הלחיצה על מנוף ההילוכים.

להרגיש את אותו קליק קסום ואת התחושה שמופיעה ברגלים עשירית שניה מאוחר יותר.

העולם המכאני רחב יותר מאחר והוא ותיק יותר בשנים.


היצרנים דואגים לכך שהטכנולוגיה תחלחל מטה 

זה בא לידי ביטוי בכך שמערכות הביניים של היום הן מערכות הקצה של לפני שנתיים וכן הלאה.

מערכות הקצה בתחום הן מערכות המיועדות בעיקר לרוכבים תחרותיים או לחילופין 

לאלו המוכנים לשלם את המחיר היקר יותר כדי לקבל משקל נמוך יותר של הרכיבים.

Sram מציעים את מערכות ה Red
Shimano מציעים את מערכת ה DuraAce 9000
וCampagnolo מציגים כאן את ה Record ואת ה Super Record כאשר ההבדלים בינהין הם קטנים מאד ונוגעים לגימור הכלובים בסיבי פחם / אלומיניום
כל המערכות מוצעות בתצורת 2X11
ומבחינת יחסי ההעברה יש מבחר ואריאציות מרשים לכולם.

רמת הבינים הגבוהה היא למעשה הרמה המציעה את התמורה הטובה ביותר לכסף.

ובמאמר מוסגר כיום אף הרמה השלישית מציעה תמורה מעולה. 

Campagnolo מציגים כאן את מערכת ה Chorus
Sram מציגים את מערכת ה Force
וShimano את מערכת ה Ultegra
גם במקרה זה המערכות מוצעות בתצורת 2X11 

עם מבחר יחסי העברה.

Sram יצרו גם גירסא לאופני סייקלו קרוס / גראבל  עם מעביר הילוכים אחורי ייחודי הפועלת בתצורת 1X11

אבל גם זה נושא נרחב למאמר נפרד, בהמשך.....

בין הרמה השניה לרמה השלישית אין הרבה הבדלים.
קצת שוני במשקל וקצת בעיצוב.


ל Sram יש במקרה זה את מערכת ה Rival
Shimano מציגים את מערכת ה 105 שמכונה גם 5800
וCampgnolo מציעים כאן את מערכת ה Potenza 

ויחד עימה את מערכת ה Athena שהוצגה לפני כ 3 שנים ולא זכתה מאז לשינויים מהותיים.

כל המערכות מוצעות בתצורת 2X11 כאשר ל Sram קיימת גירסאת הסייקלו קרוס שמתאימה גם - לאחר התאמת מספר רכיבים ל 1X11.



הרמה הרביעית של כלל היצרנים מציגה ירידה 

ביכולות המערכות .
אפשר להגיד שזוהי טכנולוגיה מוכחת מאד בת כ 4 שנים לפחות אם לא יותר.
חזרה למערכות 2X10 שהיו שיא הטכנולוגיה רק לפני 4 שנים לערך וכיום הן משמשות כתזכורת טובה למהירות שבה מתגלגל כדור השלג. 

Campagnolo מציעה את מערכת ה Veloce שהיא מערכת ישנה מוכחת ואמינה
Sram מציגה לנו את מערכות ה Apex
וShimano נמצאת כאן עם מערכת ה Tiagra שנראית למעשה כמו מערכת ה 105 של לפני כמה שנים טובות.

מתחת לרמה זו  Sram לא מציעה אף דגם.
גם  Campgnolo כבר לא מיצרת מערכות ברמה נמוכה יותר
ואם נתקלתם במקרה במערכות כמו Xenon או Mirage

אלו סביר להניח פשוט שאריות משנים עברו. 

Shimano לעומת זאת ממשיכה עם מערכות פשוטות יותר  Sora ותחתיה מערכת ה 2300
מערכות אלו הן בתצורת 2X9 ואיפילו 3X8

זה לא שהן מערכות רעות
אך בכל זאת מדובר בטכנולוגיה ישנה והרבה פחות פונקציונלית ממערכות ה 2X10 או 2X11

ולסיכום?

הטכנולוגיה נעה קדימה, כמו גלגל האופנים.

יגיע היום בו מערכות ההילוכים יעבדו בצורה אוטומטית לגמרי
ולא נצטרך כלל לבצע העברות הילוכים בצורה ידנית.


עד אז? 

עד אז אני אמשיך להנות ממנופי הקסם והרומנטיקה שלא נס ליחה ...........

שרון :-)


נ"ב - ומי שרוצה לדעת קצת יותר מוזמן לשאול
בדף הפייסבוק של הבלוג
או במייל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה