יום רביעי, 24 באוגוסט 2016

מערכות יחסים פרקטיות

בפוסט הקודם כתבתי על יחסי העברה באופן כללי
עכשיו הגיע הזמן להפוך את התאוריה לעוד יותר תאוריה
אבל רגע לפני התאוריה קצת ניסוי ותהיה או איך אני בוחן התאמת יחסי העברה לרוכב
כל רוכב יודע מה נח לו, כלומר באיזה הילוך הוא אוהב לטפס ומה נכון לו במישורי
מה הקידנס הנכון וכו......
כשרוכב מעלה שאלה או תהיה הנוגעת לצורת טיפוס או בעיה כלשהי ברכיבה במישורי אני מנסה לבחון עימו את המצב ולפי התשובות מבצע ניסוי חי בשטח


אתן דוגמא:

חבר טוב שלי שרכש לא מזמן זוג אופניים
החבר הלין על קושי בטיפוסים תלולים יחסית,  "כל הקבוצה בורחת לי בעליות"
אחרי נטרול מגבלות כושר משקל וגלגלים, התחלנו לבחון יחסי העברה
על אופניו המרשימות מורכבת מערכת Shimano Ultegra 6800 של עם קסטה 11/25 וקראנק קומפקט 50/34
בניסיון לאבחן את הבעיה בוצע ניסוי בשטח
בחרנו בטיפוס שכולל קטע של כמה מאות מטרים של שיפוע 10 אחוזים
התקננו קסטה 11/28 ויצאנו לדרך
בשלב ראשון ביקשתי מהחבר להוריד את מד המהירות ולטפס את המקטע 4 פעמים, בשתי הראשונות בקשתי כי ישאר לכל אורך הטיפוס על גלגש 28 בקטסה מול גלגש 34 בקראנק

ובשתי הפעמים הבאות ביקשתי כי יעלה הילוך אחד ויהיה על גלגש 25 בקסטה מול ה 34 בקראנק

את הזמנים השארנו לStrava למדוד, הדבר החשוב היה לבחון מה הייתה התחושה, חשוב לציין כי תחושה היא דבר סוביקטיבי ועצם הידיעה באיזה הילוך הוא רוכב יכולה להשפיע גם היא על התגובה הרציונלית
למרות זאת החבר אישר כי קל לו יותר משמעותית לטפס על גלגלש ה 28 בקסטה
בדיקה של זמני הStrava הראתה כי בפועל היה מהיר יותר דווקא ביחס הקל 34-28 , בסדר גודל של 10%
אחרי עוד ניתוח נתונים והשוואות בחרנו לשנות את  יחסי ההעברה באופניו 

המעביר האחורי הוחלף למעביר בעל כלוב בינוני והקסטה הוחלפה ליחס 11/32 וזאת כדי שיהנה מטיפוסים ארוכים בקידנס גבוהה יחסית

ניסוי נוסף שביצעתי לפני זמן לא רב נגע למעבר האישי שלי למערכות 1X11
כאן הדברים היו מוסבכים יותר
אין מדובר בהוספת יחס העברה קל יותר אלא שינוי מהותי של כלל המערכת, ביצעתי בחינה של תחושות ביחסי העברה שונים במצבים שונים
לפני כל ניסוי בוצעו הגדרות
באחד המקרים טיפסתי לבית אריה על הילוך אחד קבוע לכל אורך הדרך, בחרתי ביחס שלהערכתי יאפשר רכיבה רציפה ללא עצירות או שינויים ובלי להגיע לאיזורי דופק קיצונים מידי וזאת במטרה לבחון מהו יחס ההעברה הקל ביותר שאני רוצה במערכת אותה ארכיב על האופנים

חלק חשוב נוסף בשינויים במערכות ההילוכים הוא טבלאות של ניתוח נתונים
קל מאד במסמך אקסל לראות בדיוק כיצד יראו יחסי העברה בקונפיגורציה זו או אחרת


אני מצרף טבלה בה השתמשתי בעת תיכנון הסבת ה Basso שלי למערכות 1X11

ניתן לראות את נקודת ההשוואה
אני נוהג לצבוע יחסי העברה קרובים כדי להחליט מה חופף ומה לא
שימו לב כי בצד ימין מוצגים יחסי העברה בקונפיגורצית קומפקט
ובצהוב מסומנת נקודת ההעברה בין הפלטות




בכל בחינה של יחסי העברה והתאמה אישית
חשוב מאד לבצע את הבדיקות והחינות הללו
חשוב גם לקחת את כל המוצרים הסטנדרטים ולהתיחס אליהם כאל מוצרים שמכוון לרוב קלה הלקוחות ולאו דווקא אלי כרוכב ספציפי

הפוסט הבא אדבר יותר על מערכות לאופני הרים
ובעיקר על המהפכה וביטול מעביר ההילוכים הקדמי

שרון :-)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה