יום חמישי, 28 ביולי 2016

מעלים עוד הילוך

בפוסט הקודם כתבתי על מערכות הילוכים מעולם הכביש
עולם השטח פשוט ומסובך יותר כאחד
פשוט מאחר וכיום יש רק שני יצרנים משמעותיים בשוק
וזאת אם נתעלם מיצרנים עלומי שם שמיצרים מערכות לאופני מדבקה
ודווקא בגלל שמדובר בשני יצרנים בלבד
שני יצרנים שמציגים גישות שונות מאד , כל אחד מהשניים מחפש את הנישה שלו, מנסה לשפר עוד משהו עבור סיגנון רכיבה כזה או אחר


ההיסטוריה של מערכות השטח היא קצרה יחסית
כ 12 עד 15 שנים
עד לפני 5 שנים לערך כמעט כולם רכבו בתצורת 3X8 או 3X9, תלוי כמה היית מוכן לשלם על המערכת
Sram היו הראשונים לייצר של 2X10, מערכת ה XX שלהם הייתה פורצת הדרך, מערכת שהושקה בהפתעה ואחרי הליך פיתוח סודי מושקע שהותיר את המתחרים פעורי פה, במקביל נכנסו גלגלי ה 29 אינץ' והתחברו בצורה מעולה לתצורה החדשה שכללה שימוש ביחסי העברה שנראו קלים יותר, הוויתור על גלגל השיניים 44 בקראנק איפשר את העברת המעבר לתצורת דאבל או בוואירציה שנלקחה מעולם הכביש קומפקט
Shimano לא נשארו מאחור והחלו לפתח מערכות נישה , מערכת הילוכים יעודית לרכיבת שבילים, מערכת יחודית לרכיבת דאון היל וכו...........
המהלך הבא של Sram היה הכנסת הקלאץ' כסטנדארט במעביר האחורי, מה שאיפשר שמירה טובה יותר על מתח שרשרת,
כפועל יוצא של מהלך זה זכינו למערכות ה 1X10 וזמן קצר לאחר מכן למערכות ה 1X11
גם כאן ביצעה שימנו ישור קו והמשיכה בגישה הנישתית ליצירת התאמות מדויקות יותר לכל נישה ונישה, זו גם הסיבה שקשה מאד ליצור השוואה ישירה בין דגמי המערכות של שני היצרנים

Sram הוסיפו בימים אלו את מערכות ה 1X12 שמכונה Eagle , יש לה שתי נגזרות בהתאם לסוג השימוש, לא פחות מכך מענינת ההשפעה שתהיה דווקא על דגמי מערכות הכביש
ועוד יותר , מתי יגיעו מערכות ה 1X13 ........

Shimano לא נשארו חיבים והרחיבו את קו דמי המערכות האלקטרוניות גם לדגמי השטח, גירסאת Di2 הופיעה במערכות הXtr והXt,


אז אחרי כל ההקדמות
הגיע הזמן לקצת נתונים ודגמים של ממש
מאחר וכפי שכתבתי למעלה ההשוואה הישירה היא מורכבת מאד, הנתונים יוצגו בבצורה של משפחות מערכות עם הסברים לגבי התאמות ספציפיות


מערכות Xc - קרוס קאנטרי
Sram, הציגו את מערכות ה XX-Eagle בתצורת 1X12
תחתיה נמצאת הגירסא הקודמת של מערכת הXX1 בתצורת 1X11 ותחתיה נמצא מערכת ה XX המקורית מערכת שנחשבה פורצת דרך, בתצורת 2X10 וכיום משמשת מערכת הכניסה של Sram לעולם ה Xc התחרותי


Shimano מהצד השני הציגה את מערכת ה Xtr Di2 - מערכת אלקטרונית למהדרין שפועלת בתצורת 2X11
וכדי שתהיה קצת היררכיה, תחתיה קיימת מערכת הXtr המכאנית,מערכות זו מציגה אופציות ל 1X11 כמו גם 2X11 


עולם רכיבת המרתון הוא למעשה התאמה של המערכות התחרותיות לעולם הגדל והולך של רוכבי Xc למרחקים

Sram מציגים את אותה תפיסה תוך ביצוע התאמות לסגנון זה
בראש הפירמידה נמצאת מערכת ה XO-Eagel בתצורת 1X12
מעט תחתיה נמצא ה XO1 בתצורת מערכות 1X11
ומדרגה נוספת מטה נקבל את הX0 בתצורת 2X10,
לכבוד שנת 2016 הוסיפה לה Sram גירסאת 1X10 וזאת בהתאם לגישה של Sram שמשאירה אותנו עם גלגש אחד בלבד בקראנק

Shimano מיקמו בקטגוריה זו אתל סוס העבודה שלהם
מערכת ה Xt, בראש עומדת גירסאת ה Di2
שמסוגלת לעבוד בכל את מן התצורות 1X11, 2X11, 3X11
מאפיין יחודי של מערכת זו הוא השימוש בידית הילוכים אחת בלבד לכל התצורות ותוספת של צג נתונים עבור הרוכב
תחתיה נמצאת מערכת ה Xt המכאנית, גם כאן עומדות 3 תצורות ההילוכים המדוברות 
 1X11, 2X11, 3X11
מבחינת Shimano אגב אפשר היה להסתפק במערכת זו ולכסות עימה את כל התצורות הנדרשות 


לרוכבי ה Am ולמעשה גם לסגנותו ה  Down Hill ולמעשה לשאר הסגנונות לקחו Sram את המערכות הקודמות שלהם
עדכנו והוסיפו
מערכות ה X1 שהביאה את גישת ה 1X11 להמונים
מערכות ה Gx ו Nx בהתאמה שתיהן מערכות שהחלו כ 1X10 והפכו ל1X11 במחירים נמוכים מעט יותר ועם משקל רכיבים גבוהה יותר בצורה זניחה
תחתיהן ממקומות מערכות ה X9 וה X7 , שתיהן בתצורה 2X10
לכבוד 2016 עודכנה מערכת הכניסה X5 ל 2X10

לאופני ה
DownHill והפרירייד מתעקשים ב Sram
להמשיך ליצר את ידיות ההילוכים מסוג GripShift
אין ספק שמדובר ביכולת העבת הילוכים מהירה במיוחד
מצד שני, כאן גם נגמרים הייתרונות שלה וכן אין הרבה מה להרחיב עליה, ידיות אלו עובדות עם מעבירי הילוכים אחורים ממספר רב של דגמים ולעיתים אף מתחברות בצורה מעולה למעבירי הילוכים של המתחרה מיפאן


ונעבור ל............
Shimano הציבו בראש תחום המערכות הרבגוניות את מערכת ה Slx, היא קיימת הן בגירסאת 2X11 ו 3X11
כמו גם בגירסאת 2X10 ו 3X10
מעט תחתיה נמצא המערכת המיתולגית של Shimano הDeore, זוהי למעשה המערכת שפרצה את מחסום ה24 הילוכים, ולמעשה כמעט ולא שונתה מאז, למעט הוספת עוד קליקים בידית ההילוכים הימנית
התצורה הקלאסית של 3X10 בתוספת 2X10 כדי לישר קו עם Sram

לאופני הכניסה השאירו Shimano שני שמות מהעבר
Alivio ו Aceraשתי מערכות ישנות יחסית ואמינות כמו פוקסווגן חיפושית משנות 50 של המאה הקודמת, שתיהן בתצורת 3X9 האמינה והמיושנת

ל Shimano יש גם מערכות יעודיות לרכיבת DownHill  , מערכת ה Saint , תצורת 1X10 בעלת רכיבים עמידים בהתעללות מאסיבית, כושר שרידות של טנק מרכבה......

גם לרכיבת פרירייד יצרה Shimano מערכת מיוחדת
הכירו את ZEE מערכת שבנויה להתעללות פיזית
תצורת 1X10 ועמידות של טנק , זה

לסיכום
עולם מערכות השטח רחב הרבה יותר ממערכות הכביש
וזאת בשל מגוון רב יותר של סגנונות רכיבה
מקווה שהצלחתי לעשות מעט שדר בבלאגאן שקים בעולם המורכב הזה
בקרוב אוסיף מאמרים לגבי יחסי ההעברה וכיצד יכול רוכב לבצע שינויים קטנים במערכת קיימת כדי להתאימה לצרכיו הוא

שרון :-)


ומילה אחרונה כרגיל
תנו Like לדף הפייסבוק של הבלוג



יום שבת, 23 ביולי 2016

מעלים הילוך

הילוכים , גלגלי שיניים ומה שבינהם.



אם מישהו יפתח קטלוג של יצרן מערכות הילוכים ויקרא את השמות הוא יהיה בטוח שהוא בסרט מלחמת הכוכבים או אולי בעצם במסע בין כוכבים?

Acera , Record , Apex , xx ועוד כותרות גדולות שתחתן מסתתרים רכיבים קטנים.

בפרק הזה אעסוק במערכות הילוכים לאופני כביש.


למה כביש?  

 פשוט כי זה התחום שבו אני חזק יותר.

מבטיח שבעתיד יהיה מאמר גם על מערכות שטח. 

אז נתחיל בקצת היסטוריה.


לפני לא כל כך הרבה שנים
20 לערך מערכות ההילוכים היו די פשוטות.


שתי ידיות חיכוך שהוברגו למוט השלדה האלכסוני,

5 או 6 ואם התמזל מזלך אז 7 גלגלי שיניים בגלגל האחורי, 
2 גלגלי שיניים גדולי מימדים מלפנים
ומשהו שהוא יציר כלאיים מוזר שנקרא מעביר הילוכים אחורי.

המחליףהזה הוליך שרשרת שאפשר היה לקשור עימה זוג אופניים לעמוד בלי שאף אחד יוכל לחתוך אותה בשום כלי שהוא,
טוב בסדר קצת הגזמתי.

השנים חלפו , 

היצרנים שיפרו טכנולוגיות.

ידיות ההילוכים הוטמעו אל תוך ידיות הבלם 

בתצורה המכונה Sti.
לתצורה הזו קונפיגורציות שונות וכל יצרן בחר את הקונספציה הנכונה עבורו.

במקביל לתצורת Sti כמות ההילוכים עלתה 
והשנים חלפו וגם רסיסי טכנולוגיה אלקטרונית חדרו לעולם המכאני שלנו.

נכון לשנת 2016 הסטנדרט הוא מערכות של 2X11
2 גלגלי שיניים מלפנים ו-11 מאחור.


יש מגוון יחסי העברה - אבל זה להמשך, כי זה כבר באמת מצריך מאמר משלו.

ומה בכל זאת יש כיום?


3 יצרנים עיקריים המיצרים מערכות הילוכים

Shimano 


יצרן החכות מיפן המייצר מערכות הילוכים מעולות מזה שנים רבות.

Campagnolo 


מסורת איטלקית רבת שנים.
יצרן שלמרות היותו קטן יחסית ואפילו משפחתי מייצר טכנולוגיה המובילה את השוק במשך שנים רבות.

Sram 


זהו השחקן החדש בשוק.
חדש יחסית כמובן.
יצרן מארה"ב ששם לעצמו מטרה לשנות תפיסות ישנות ולהוסיף אופציות וכיווני חשיבה חדשים ומעניינים
הדבר נכון הן לרכיבת כביש והן לרכיבת שטח.

כדי להקל על ההשוואה אציג את המערכות לפי הרמות בסדר יורד,
חשוב לי לציין שאני אעסוק רק במערכות של 2016 ולא של שנים קודמות.

הסיבה היא שבעוד שנה דברים ישתנו ובעוד שנתיים אף יותר.

בראש הרשימה נמצאות המערכות האלקטרוניות

לכל אחד משלושת היצרנים יש מערכות כאלו

לשימנו וקמפניילו יש יותר מדגם אחד,
בעוד Sram יצאו רק השנה עם מערכת והיא שונה מאד מן המערכות של שני היצרנים האחרים.


השוני העיקרי הוא בכך שלמערכת של Sram אין כבלים שעוברים בשילדה כלל , מדובר על מערכת אלחוטית כאשר לכל רכיב יש סוללה עצמאית.


המערכת של Sram עונה לשם Red ETap
המערכת היא מערכת 2X11 ומציעה מגוון ואריצאיות של יחסי העברה.

לשימנו מערכות אלקטרוניות ב 2 רמות

הגבוהה והיא גם התחרותית היא מערכת ה Shimano DuraAce Di2

תחתיה נמצאת מערכת ה Ultegra Di2
שתי המערכות הן מערכות 2X11 ומציעות מגוון יחסי העברה לאופי רכיבה שונה.

ל Campganolo  יש כיום כבר 3 רמות של מערכות אלקטרוניות


הגבוהה מהן היא Super-Recrod Eps
תחתיה נמצאת מערכת ה  Record Eps
ובסוף הרשימה נמצאת מערכת Chorus Eps

שלוש המערכות נוצרו לתצורת 2X11
וגם כאן יש מבחר לא קטן של יחסי העברה אופציונליים.

מילה אחרונה לגבי העידן האלקטרוני
יש עוד כמה יצרנים שהחלו בפיתוח מערכות שכאלו לדוגמא


Rotor ו Fsa 

שתי יצרניות איטלקיות המוכרות היטב מתחום האביזרים המשלימים.
הן הציגו גרסאות אב טיפוס של מערכות אלקטרוניות וסביר להניח כי בעוד שנה או שנתיים נראה מגוון גדול יותר של מערכות ויצרנים בתחום.

בהחלט מעניין יהיה לראות כיצד הנושא ישפיע גם על התקדמות הטכנולוגיה ויותר מכך על מחירי המערכות.

אחרי שסיימנו עם האלקטרוניקה נחזור לקצת רומנטיקה מכאנית.


אני מודה שזו נקודה רגישה אצלי.


אני אוהב את תחושת הלחיצה על מנוף ההילוכים.

להרגיש את אותו קליק קסום ואת התחושה שמופיעה ברגלים עשירית שניה מאוחר יותר.

העולם המכאני רחב יותר מאחר והוא ותיק יותר בשנים.


היצרנים דואגים לכך שהטכנולוגיה תחלחל מטה 

זה בא לידי ביטוי בכך שמערכות הביניים של היום הן מערכות הקצה של לפני שנתיים וכן הלאה.

מערכות הקצה בתחום הן מערכות המיועדות בעיקר לרוכבים תחרותיים או לחילופין 

לאלו המוכנים לשלם את המחיר היקר יותר כדי לקבל משקל נמוך יותר של הרכיבים.

Sram מציעים את מערכות ה Red
Shimano מציעים את מערכת ה DuraAce 9000
וCampagnolo מציגים כאן את ה Record ואת ה Super Record כאשר ההבדלים בינהין הם קטנים מאד ונוגעים לגימור הכלובים בסיבי פחם / אלומיניום
כל המערכות מוצעות בתצורת 2X11
ומבחינת יחסי ההעברה יש מבחר ואריאציות מרשים לכולם.

רמת הבינים הגבוהה היא למעשה הרמה המציעה את התמורה הטובה ביותר לכסף.

ובמאמר מוסגר כיום אף הרמה השלישית מציעה תמורה מעולה. 

Campagnolo מציגים כאן את מערכת ה Chorus
Sram מציגים את מערכת ה Force
וShimano את מערכת ה Ultegra
גם במקרה זה המערכות מוצעות בתצורת 2X11 

עם מבחר יחסי העברה.

Sram יצרו גם גירסא לאופני סייקלו קרוס / גראבל  עם מעביר הילוכים אחורי ייחודי הפועלת בתצורת 1X11

אבל גם זה נושא נרחב למאמר נפרד, בהמשך.....

בין הרמה השניה לרמה השלישית אין הרבה הבדלים.
קצת שוני במשקל וקצת בעיצוב.


ל Sram יש במקרה זה את מערכת ה Rival
Shimano מציגים את מערכת ה 105 שמכונה גם 5800
וCampgnolo מציעים כאן את מערכת ה Potenza 

ויחד עימה את מערכת ה Athena שהוצגה לפני כ 3 שנים ולא זכתה מאז לשינויים מהותיים.

כל המערכות מוצעות בתצורת 2X11 כאשר ל Sram קיימת גירסאת הסייקלו קרוס שמתאימה גם - לאחר התאמת מספר רכיבים ל 1X11.



הרמה הרביעית של כלל היצרנים מציגה ירידה 

ביכולות המערכות .
אפשר להגיד שזוהי טכנולוגיה מוכחת מאד בת כ 4 שנים לפחות אם לא יותר.
חזרה למערכות 2X10 שהיו שיא הטכנולוגיה רק לפני 4 שנים לערך וכיום הן משמשות כתזכורת טובה למהירות שבה מתגלגל כדור השלג. 

Campagnolo מציעה את מערכת ה Veloce שהיא מערכת ישנה מוכחת ואמינה
Sram מציגה לנו את מערכות ה Apex
וShimano נמצאת כאן עם מערכת ה Tiagra שנראית למעשה כמו מערכת ה 105 של לפני כמה שנים טובות.

מתחת לרמה זו  Sram לא מציעה אף דגם.
גם  Campgnolo כבר לא מיצרת מערכות ברמה נמוכה יותר
ואם נתקלתם במקרה במערכות כמו Xenon או Mirage

אלו סביר להניח פשוט שאריות משנים עברו. 

Shimano לעומת זאת ממשיכה עם מערכות פשוטות יותר  Sora ותחתיה מערכת ה 2300
מערכות אלו הן בתצורת 2X9 ואיפילו 3X8

זה לא שהן מערכות רעות
אך בכל זאת מדובר בטכנולוגיה ישנה והרבה פחות פונקציונלית ממערכות ה 2X10 או 2X11

ולסיכום?

הטכנולוגיה נעה קדימה, כמו גלגל האופנים.

יגיע היום בו מערכות ההילוכים יעבדו בצורה אוטומטית לגמרי
ולא נצטרך כלל לבצע העברות הילוכים בצורה ידנית.


עד אז? 

עד אז אני אמשיך להנות ממנופי הקסם והרומנטיקה שלא נס ליחה ...........

שרון :-)


נ"ב - ומי שרוצה לדעת קצת יותר מוזמן לשאול
בדף הפייסבוק של הבלוג
או במייל

יום שני, 18 ביולי 2016

איך לבחור אופניים - דגשים וטיפים

אחד התענוגות הגדולים הוא רכישת זוג אופניים חדש
או משומש אם ידכם אינה משגת ( או שאתם מבינים שלרוב קנית משומש משתלמת יותר מרכישת חדש )
ההתרגשות לפני
כל הליך הבחירה , ללכת לחנויות , להסתכל , לגעת לבחור , לשנות דעה
מדובר על חוויה בפני עצמה

ואז מגיע רגע האמת , לבחור להחליט ובסוף גם לגהץ את כרטיס האשראי ..........
בעצם יש כאלו שגם ילכו לבצע מדידה אצל מודד מוסמך ( לא חובה אך בהחלט עוזר ומרגיע לדעת שמידת האופנים תואמת לכם ) מאחר ואין לי כל הסמכה בנושא , לא אגע בנקודה זו

אז על מה אני כן רוצה לדבר במאמר הקצר הזה
ובכן , אופניים הם אוסף רכיבים שיוצרים שלם
שלם שמורכב משילדה , מזלג , שניהם ביחד יוצרים גיאומטריה
לא לשכוח את הגלגלים
מערכות ההילוכים והבלמים
ורכיבי הנוחות ( כידון , מוט אוכף  , אוכף )
ולסיום גם צמיגים

הסדר בו מוצגים הפריטים הוא למעשה סדר החשיבות לדעתי


כשאני מגיע לשלב של רכישת אופניים , אני תמיד אתחיל בבחירת שילדה שמתאימה לי
שילדה בעלת גיאומטריה תואמת לסגנון הרכיבה שלי , במידה ומדובר בשילדת שיכוך , אבחן את מאפיני המתלים ואחפש את המתלים שנחשבים תואמים את סגנון הרכיבה כולל גם מבט לקצוות ולא רק לסגנון אותו אני רוכב לרוב

החלק הבא עליו אשים דגש הוא הגלגלים
לטעמי מדובר ברכיב שהכי קל לפספס בו
יתר על כן , רוב יצרני האופניים , יוציאו מהסדנא שלהם אופניים עם שילדות מעולות , מערכות קצה , אוכף יפיפה
וגלגלים שהם פשוט 3 רמות מתחת לשאר הרכיבים
לעיתים שווה לרדת רמה אחת במערכות ההילוכים והבלימה ולרכוש עוד סט גלגלים ברמה גבוהה יחסית , סט שיעלה פחות משידרוג רמה אחת במערכות האופניים

מערכות
המקום הכי מבלבל
מה יותר טוב 105 או Apex ואיפה נמצאת מערכת DuraAce
ובשטח , מה עדיף XX או X9 או בכלל Xtr , אפשר עוד קצת להתבלבל ........
אז קצת סדר
לכל יצרן יש מערכות קצה לצד מערכות ביניים
ומערכות ייעודיות לסגנונות ספציפיים
בבדיקה באתרי היצרנים השונים , ניתן בקלות למצוא מהן הרמות ומה הסדר ביניהן
נקודה חשובה למחשבה , היצרנים נוטים לתת לטכנולוגיה לחלחל מטה , כלומר מערכת הדגל של לפני שנתיים היא כבר מערכת ברמה השניה כיום ובעוד שנה או שנתיים היא תהיה כבר מערכת ביניים וכו .......
מדובר בהליך טבעי ומוזיל עלויות ליצרנים 

הצרכנים מרוויחים ממנו הן במחירי האופניים והציוד והן ברמה הטכנולוגית של הרכיבים עימם נרכוב

לרכיבי הנוחות יש מקום של כבוד
הם אמנם ממוקמים ממש לפני הסוף
אך בפועל הם רכיבים בעלי משמעות אישית
אוכף הוא רכיב שאמור להיות מותאם לכל ישבן וישבן אישית
מאחר ואנו חיים בעולם הגיוני ולא בעולם אידאלי הרי שעדיין נבחר באוכף מיצור סידרתי , אך במידה ועם המאפיינים התואמים את הישבן שלנו ואת סגנון הרכיבה הרלוונטי
למסיבה זו , אם אני רואה במפרט אוכף בעל שם עולמי אך הוא אינו מתאים לי אישית , אין לי בו צורך ואבדוק את האפשרות להחליפו במעמד הרכישה
כך גם הכידון , רוחב הכידון חייב להתאים למבנה הגוף של הרוכב , גם כאן יש התאמה ויש העדפות אישיות
כל רוכב בוחר את מה שטוב לו
ולא תמיד מה שמגיע על האופניים באמת מתאים לכם

לסיכום
אפשר לגשת לחנות , לקנות את מה שהמוכר מציע
ואפשר גם לשנות דברים
לפעמים דברים קטנים ולעיתים דברים גדולים יותר

שרון :-)


ומילה אחרונה לסיום המאמר
אם אתם רוצים סיוע בנושא
אתם מוזמנים לבקר בדף הפייסבוק שלי MyBike



 

יום חמישי, 14 ביולי 2016

lite black

חלום בשחור
חלום על תכשיט קליל בצבע שחור

אי שם לפני כמה שנים , בימים שבהם רכבתי על אופני שיכוך מלא כיבדות משקל וארוכות מהלך
אי שם בטיול ששי או שבת בפארק הירקון או ברכיבת xc מהירה
הבנתי שאני אוהב אופנים קלילות וזריזות
שילדה קלת משקל וקלת גלגלים שניתן בקלות להניע מצד לצד
לגרום לה לאבד את האחורי לרגע ואז לתת מכת כוח שתגרום לאופנים לעוף קדימה

חלומות צריך להגשים
באותם ימים נוצר הקשר הראשון עם האדם שיהפוך לאט לאט לחברי הטוב ביותר
ולמעשה לשותף הדרך שלי בעולם הרכיבה
אט אט נחשפתי לעולם יבבנות המשקל
עולם שמדבר על אופנים קלי משקל שנבנו בתקציב מוגבל

אחרי תקופת לימוד קצרה ובחינה לעומק של הנושא
החלטתי שהגיע הזמן להפרד מאופני המרידה המפנקות עליהן רכבתי באותה תקופה , ובעיקר להפרד מן המשקל הכבד שלהן 

פתחתי טבלת אקסל והתחלתי לעבוד
התקציב הוגבל ל 6000 שקלים ומשקל המטרה של האופניים הוגבל ל 9000 גרם ( לא כולל משקל הרוכב )
בשלב ראשון התחלתי בחיפוש שילדה
זנב קשיח , סיבי פחם , מידה מדיום
שיטוט פה ושם , השוק מלא שילדות סיניות שנראות טוב אבל לא מספיק טוב
מחפש שילדות משומשות וגם כאן נתקל או במוצרים מאיכות ירודה או במחירים בשמיים
חושב שוב , אולי בכלל לרדת מזה , זה מתחיל להראות לא הגיוני
ואז מגיעה השילדה הנכונה , משהו בה נראה לי שונה
הקישור הוביל לדף אינטרנט שנראה פשוט אך הכיל מידע מדויק , מידות , גיאומטריה , נתוני משקל ועוד
נראה הרבה יותר רציני מהאתרים הסיניים
אחרי כמה ימים והרבה מיילים שהוחלפו בין הבחור הצ'כי הנחמד שכבר הפך לידיד של ממש
נשלחה שילדה
במקביל קיבלתי המלצות לגבי שאר הציוד שיתאים , הצ'כי התגלה כבעל ידע נרחב וידע לכוון אותי מהם המקומות בהם שווה להשקיע ומהן המקומות בהם החיסכון הכספי חשוב יותר מחיסכון של כמה גרמים
כל זאת תוך התאמה לשילדה הספציפית אותה ייצר עבורי

תוך כמה שבועות החלו להערם חלקים
גרופ Sram X9 נרכש ב Ebay במחיר דיי מצחיק ומאותו מוכר נרכשו גם בלמים Avid Elixir rsl שהיו קלילים למדי
ונחשבו לטובים מאד למרות שהיו אז שטענו לכל מיני בעיות קטנות
גלגלים Kore Xcd נרכשו משומשים בארץ
סוגית הצמיגים העסיקה אותי במיוחד , חשוב היה לי לרכוש צמיגים שייתנו אחיזה טובה והורדת כח יעליה לרכיבת xc
בסופו של דבר בחרתי בסט צמיגים מעורב מבית Maxxis , קדמי רחב ואחורי צר יחסית
מכאן נשארו רק פרטיים קטנים , כלומר מזלג ועוד פריטים קטנים דוגמאת מוט אוכף ואוכף , כידון ועוד כמה דברים ממש קטנים
לפני תחילת הפויקט היה ברשותי מזלג קליל של Monitou מסידרת Black , מזגל אויר שחור יפה וממש קל
אלא שרגע לפני שסגרתי  את הכל , מצאתי ב Ebay מזלג RockShox Sid בעל מהלך 80 מילימטרים , בדיוק מה שרציתי
המחיר התאים אז הזמנתי גם אותו

הציוד הגיע , חלק אחר חלק , ערימה גדולה של קופסאות קרטון
ואחרי מלאכת הרכבה שערכה כמה שעות
קיבלתי את המפלצת
משקל האופניים עמד על 8960 גרם
העלות הייתה כ 5700 שקלים ( כולל עבודת הרכבה )



שנה שלמה רכבתי עליה , כ 5000 ק"מ לערך של רכיבת xc בלי פשרות , ללא מנוחה , קצב מהיר
חלפו 5 שנים , במהלכן רכבתי בעיקר רכיבת כביש
פה ושם טילתי בשטח עם הילדים 
לפני כחודשיים החלטתי שהגיע הזמן לעדכן את המפלצת
וזאת אחרי שרכבתי עם שגב בשטח כ 50 ק"מ שהיו מהנים מאד 
ומה כבר אפשר לשפר כשנראה שהכל עובד
התשובה נמצאת בגוף השאלה , לאורך כל 50 ה ק"מ  לא ירדתי כלל לגלגל השיניים הקטן בקראנק הטריפל
ומכאן שאפשר לעבור למערכת מודנית יותר
מטעמי תקציב בחרתי לא לקנות מערכת חדשה אלא לרכוש מערכת משומשת
נרכש שיפטר Sram Gx 10 , מעביר אחורי תואם בעל כלוב ארוך
קסטה 11/36 שעברה הסבה עם קיט של Oneup 11/42
וגלגל שיניים לקראנק במידה 34
המערכת הורכבה כוונה ונראה שעובדת כמו שעון
קראנק ה Turvative Noir השיל מעליו את גלגלי השיניים וקיבל גלגש Narrow Wide
בעתיד הקרוב אני מקווה לשנות בהן עוד כמה פרטים חלקם הקראנק יוחלף לקראנק במידה 170 שמתאימה לי יותר מה 175 הסטנדרטי
המטרה הראשונה היא כמובן לשפר את האופניים
ועל הדרך לגלח עוד כ 300 גרמים .......

והכי חשוב , לתת להן קצת זמן אוכף , אחרת כל זה לא שווה בכלל 


שרון :-)




יום רביעי, 6 ביולי 2016

Dream A Little Dream of me

את אמיר אני מכיר כמה שנים
שנינו רוכבים בראש ציפור ולעיתים יוצאים לרכוב יחד גם במקומות אחרים
אופני ה Colnago Dream  שירש מאביו הן בעיני מהאופניים היותר מיוחדים שיש בארץ
שילדת אלומיניום איכותית מאד , ויפה לא פחות , צבועה בצבעים של כתום וצהוב , נגיעות מכחול מיוחדות
השילדה גם נחשבת לנעימה לרכיבה , שילדת נוחות בת כ 15 שנים לערך

בסיום אחד הבקרים בראש ציפור פנה אלי אמיר ושאל אם אוכל לסייע לו לשדרג את המערכות באופניו
אחרי הכל המערכות כבר ישנות למדי
מערכות Ultegra 6500 או בכלל R600  , ציר מרכזי מלא , בהחלט פאר היצירה מלפני אי איילו שנים
הנקודה החשובה ביותר אותה העלה אמיר , היתה הקושי בטיפוס
בחינה קצרה העלתה שהקראנק  מעבר להיותו בעל ציר מלא הוא מטיפוס דאבל קלאסי , יחסי העברה של 53/39 שמתאימים לרוכב תחרותי אך לא ללוחם סופש שמוסיף אימון או שנים באמצע השבוע
שאר רכיבי האופנים דווקא נראו במצב טוב , בלמים תקינים , שילדה במצב מעולה
גלגלים ששודרגו זה מכבר ובהחלט מספקים את הסחורה ומשלימים את הלוק בצבע החישורים הצהוב 



כמה ימים לאחר מכן נפגשנו אמיר ואני לקפה
קפה וזמן לבדיקות של האופניים ובחינה של מהם השינויים הנכונים
תנוחת הרכיבה טובה מאד עבור אמיר , ומכאן שהשינויים יהיו אך ורק בתחום של מערכת ההינע
גם הבלמים תקינים ולדעת שניינו , אין צורך להחליפם

הנאבה של הגלגל האחורי אינה תואמת קסטות של 11 הילוכים ומכאן שמערכת ההינע החדשה תהיה בת 20 הילוכים 
מטעמי היגיון הוחלט על תקציב מוגבל
סיימנו את הקפה , ועברנו ללוח השירטוט , או ליתר דיוק לבחינה של אפשרויות רלוונטיות

בתום השיחה הכנתי שתי וואריציות
האחת דיברה על מעכות של Sram חדשות והשניה על מערכות משומשות של Campagnolo

העברתי אל אמיר את הסקיצה והוא בחר במערכות Sram Apex
בחירה נכונה במיוחד לאור העובדה שמדובר במערכות חדשות לגמרי שישרתו את ה Dream לעוד שנים רבות

תוך ימים בודדים הוזמנו הרכיבים הדרושים
זוג ידיות הילוכים Sram Apex שחורות
מעביר הילוכים אחורי עם כלוב בינוני גם כן מאותן ליין רכיבים
את מעביר ההילוכים הקדמי השארנו על כנו , לא היה שום צורך להחליפו בחדש מאחר והקיים התאים ללא כל בעיה
הוזמנה קסטה ביחס העברה 11/28 , שרשרת תואמת
וגולת הכתובת קראנק קומפקט חלול Sram Apex , זרוע באורך 170 מילימטרים וציר מרכזי

הציוד הגיע לאחר כמה שבועות
את מלאכת ההרכבה העביר אמור לחנות של ערן כספי שביצע את החלק הראשון של ההרכבה והפיניש בוצע בחנות Ctc ברחוב חשמונאים 
חלפו עוד כמה ימים , רכבתי עם אמיר
לדבריו ההשקעה הקטנה שינתה את האופניים מקצה לקצה
נתנה לשילדה הוותיקה יכולת טיפוס מרשימה
והוסיפה לה יכולת תאוצה טובה באופן כללי
שלא לדבר על מקדם הפאן ........

תודה לאמיר על התמונות ועל ההזדמנות להיות שותף לתהליך שהזריק נעורים לאופני כביש בגיל שנחשב מתקדם למדי

שרון :-)